Sähköpostimarkkinoinnin mittarit

Oletko jumissa sellaisten vanhojen tuttujen aiheiden kuin sähköpostimarkkinoinnin mittarit kanssa? Et ole yksin!

Moni sähköpostimarkkinoija tuijottaa yhä tätä vanhaa tuttua numeroa kuin ennustaisi tulevaisuutta kahvinporoista. 👀

Nyt on aika katsoa eteenpäin ja siirtyä kohti tarkempia, merkityksellisempiä mittareita, jotka kertovat oikeasti, mitä sähköpostisi saavat aikaan.

Sähköpostimarkkinoinnin mittarit

Kun esimerkiksi Applen Mail Privacy Protection hämärtää avausprosenttien seurantaa, tarvitsemme selkeämpiä työkaluja mittaamaan menestystämme.

Miksi tyytyä avausprosentteihin, kun voimme selvittää, kuka todella sitoutuu sisältöömme ja tekee konkreettisia toimia, kuten klikkaa, ostaa tai lataa?

Tässä blogissa sukellamme sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiin mittareihin – ja lupaamme pitää tunnelman kevyenä, ehkä jopa pilke silmäkulmassa.

Haluatko tietää, miksi klikkausprosentti on uusi musta? Tai miten pidät sähköpostilistasi elinvoimaisena?

Jatka lukemista, niin annamme sinulle vinkkejä, esimerkkejä ja vähän huumoria mukaan!

Yli 66 % (Martech) sähköposteista avataan mobiililaitteilla, ja suuri osa niistä Applen laitteilla, joten pelkkä avausprosentti ei enää kerro juuri mitään todellisesta sitoutumisesta.

Avausprosentti ei tosin ollut koskaan kovin merkittävä mittari alun perinkään. 🤷

Sähköpostimarkkinoinnin mittarit

Tässä ovat tärkeimmät sähköpostimarkkinoinnin mittarit, joita sinun kannattaa seurata:

1. Klikkausprosentti (CTR)

Klikkausprosentti mittaa, kuinka moni vastaanottajistasi klikkaa sähköpostissasi olevaa linkkiä. Se kertoo huomattavasti paremmin sitoutumisesta kuin avausprosentit. Jos haluat optimoida CTR:ääsi:

  • Käytä selkeitä ja houkuttelevia toimintakehotuksia (CTA).
  • Varmista, että sähköpostisi toimivat moitteettomasti mobiililaitteilla, jotta linkkien klikkaaminen on helppoa. (Tiedäthän, ettei kukaan halua tihrustaa pieniä tekstejä pienellä ruudulla, varsinkaan ilman aamukahvia!)

Esimerkki:

Lähetät uutiskirjeen, jossa otsikkona on ”Aivan uusi tuotevalikoimamme on täällä!” ja toimintakehotus (CTA) on vain ”Klikkaa tästä.”

Parempi vaihtoehto olisi lisätä vähän maustetta:

”Kurkista uusimpiin tarjouksiin – saatat löytää elämäsi diilin!”

Lisäksi varmistat, että mobiilissa linkki on helppo klikata – kukaan ei halua zoomailla pieniä linkkejä!

Kuvittele, miten kätevää olisi, jos voisit klikata sen samalla, kun keität aamukahvia.

2. Konversioprosentti

Olipa tavoitteena ostoksen tekeminen, webinaariin ilmoittautuminen tai resurssin lataaminen, konversioprosentti kertoo, kuinka hyvin sähköpostisi tuottaa oikeita tuloksia. 🏎

Vinkki: Säädä sähköpostisi sisältö käyttäjän polun mukaan.

Esimerkiksi, jos joku on vasta tutustumassa brändiisi, tarjoa opettavaista sisältöä, älä heti tyrkytä ostoa.

Hyödynnä myös segmentointia ja sisällön personointia suositellaksesi vastaanottajalle sopivia tuotteita tai palveluita.

Esimerkiksi: “Hei Matti, tarvitsetko uuden talvitakin?” – Osuvaa ja henkilökohtaista!

Esimerkki:

Lähetät sähköpostin, jossa on vain linkki verkkokauppaasi, ja toivot, että ihmiset ostavat jotain.

Paljon parempi olisi ajatella tilannetta näin:

”Hmm, joku on juuri kuullut meistä ensimmäistä kertaa. En tarjoa heille heti kaikkea mitä meillä on, vaan autan heitä ensin ymmärtämään, miksi olemme mahtavia!”

Lähetät heille sähköpostin, joka alkaa näin:

”Uudessa oppaassamme kerromme, miten saat keittiösi täydelliseen kuntoon – lataa ilmainen opas tästä!”

Tämä houkuttelee heitä ottamaan ensimmäisen askeleen, ja seuraavalla kerralla voit jo tarjota tuotteitasi.

3. Listan terveys ja poistumisprosentit

Jos moni tilaaja poistuu listaltasi tai jopa merkitsee sähköpostisi roskapostiksi, voi ongelma olla sisällössä tai kohdennuksessa.

Pidä listasi siistinä poistamalla ei-aktiiviset tilaajat säännöllisesti, vältä liikaa sähköpostien lähettämistä ja keskity tarjoamaan sisältöä, joka on aidosti relevanttia vastaanottajille. ✅

Esimerkki:

Lähetät sähköpostia listallesi joka päivä: ”Osta tämä”, ”Tässä vielä toinen tarjous”, ”Ja vielä yksi!”

Lopulta tilaajasi alkavat kadota kuin kesälomalaiset hellepäivinä.

Sen sijaan voit tehdä näin:

Pidät yhteydenpidon säännöllisenä, mutta et hukuta vastaanottajiasi viesteillä.

Lähetät esimerkiksi kerran viikossa kiinnostavan uutiskirjeen, jossa on hyödyllistä ja kiinnostavaa tietoa, kuten ”Näin teet pienen kodin säilytysratkaisuista tehokkaita”.

Yhtäkkiä kaikki lukevat viestisi mielellään, eikä kukaan paina ”poista”-nappia.

Muista – terve sähköpostilista on kuin hyvä ystävä. Sitä täytyy kohdella hyvin, muuten se häipyy!

Loppujen lopuksi sähköpostimarkkinointi ei ole rakettitiedettä – vaikka joskus se saattaakin tuntua siltä.

Kysymys ei ole siitä, kuinka moni avaa viestisi, vaan siitä, kuka todella sitoutuu ja tekee jotain.

Siksi on tärkeää keskittyä mittareihin, jotka kertovat enemmän kuin vain kurkistuksen sähköpostiisi.

Muista, että hyvin suunniteltu CTA (Call To Action eli toimintokehoite) voi olla ratkaiseva tekijä, kun joku päättää klikata, ja personoitu sisältö voi olla juuri se, mikä saa asiakkaasi toimimaan.

Pidä listasi terveenä, ja kohtele tilaajiasi kuin hyviä ystäviä – säännöllinen, mutta relevantti yhteydenpito varmistaa, että he pysyvät matkassasi.

Joten heitä hyvästit avausprosenteille ja keskity näihin tärkeämpiin mittareihin.

Kuka tietää, ehkä seuraavan uutiskirjeesi kohdalla vastaanottajat eivät vain avaa viestiä, vaan myös klikkaavat, ostavat ja jäävät odottamaan lisää! 😊

Haluatko apua sähköpostijärjestelmän valinnassa ja/tai sähköpostimarkkinoinnissa?

Ota yhteyttä ja saat apua.

Sähköpostimarkkinoinnin mittarit
Scroll to Top
Saat vinkkejä n. kerran kuukaudessa

Liity listalle

Liity postituslistalle ja saat ajankohtaiset vinkit, erikoistarjoukset sekä inspiroivat valmennusideat suoraan sähköpostiisi – IT-tuesta henkilökohtaiseen kasvuun!