Sisällöntuotanto – näin luot kiinnostavaa ja viihdyttävää sisältöä

Sisällöntuotanto - Näin Luot Kiinnostavaa ja Viihdyttävää Sisältöä

Sisällöntuotanto on digitaalisen markkinoinnin taiteenlaji, jossa yhdistyvät luovuus, suunnitelmallisuus ja tekninen osaaminen. Se kattaa kaiken tekstistä videoihin ja blogeista jopa meemeihin – periaatteessa kaiken, mikä houkuttelee ihmisiä näkemään, kuulemaan tai lukemaan jotain ja saa heidät kiinnostumaan, nauramaan, ajattelemaan tai toimimaan.

Mitä on hyvä sisällöntuotanto?

Hyvä sisällöntuotanto on kuin hyvin leivottu kakku: se on tasapainoinen, hivelee makunystyröitä ja jättää sellaisen vaikutuksen, että palaat aina uudestaan. Hyvän sisällön tunnistaa siitä, että se on:

  • Merkityksellinen (relevantti): Se vastaa yleisön tarpeisiin ja kysymyksiin. Jos olet valmistamassa video-opasta kasvien hoidosta, mutta päädytkin puhumaan rakkauselämästäsi, olet ehkä mennyt väärälle polulle.
  • Kiinnostavaa: Hyvä sisältö herättää huomion ja pitää sen. Kuvittele esim. blogiteksti, joka alkaa lauseella: ”Avokadon kasvatus talvella Suomessa.” Moni jää miettimään, miten se onnistuu.
  • Viihdyttävää: Huumoria ei saa unohtaa. Kuka sanoi, että yrityksesi tuote-esittelyn pitäisi olla tylsä? Kerro esim. miksi kissasi on salainen supervoimasi. Viihdyttävää.
  • Toiminnallista: Jokaisen sisällön tulisi ohjata lukijaa tai katsojaa kohti tavoitettasi. Kutsu toimintaan (Call to Action eli CTA) voi olla suora tai hieman huomaamattomampi, mutta sen pitäisi olla selkeä: ”Tilaa tästä, niin tiedät, miten avokadon viljely onnistuu!”

Esimerkkejä hyvästä sisällöntuotannosta voisi olla vaikkapa seuraavat:

  • Blogipostaus: Olet kirjoittamassa terveellisistä smoothieista ja päätät tehdä jokaiselle reseptille oman persoonan. Mango-banaanismoothie on rento surffailija, kun taas vihersmoothie on tiukka personal trainer. Lukijat muistavat ne melko varmasti 🙂
  • Video: Teet opetusvideon, jossa selität teknisen tuotteen toimintaa – mutta puet samalla puvun, joka saa sinut näyttämään hieman hullunkuriselta tiedemieheltä. Tietoa ja viihdettä samassa paketissa.
  • Somepostaus: Päivän päätteeksi jaat hauskan meemin, joka liittyy tuotteeseesi. Se saa seuraajasi nauramaan ja muistamaan, miksi he pitävät sinusta ja brandistasi.

Hyvä sisältö on kuin hyvä ystävä – se tietää, mitä tarvitset, viihdyttää ja saa sinut palaamaan takaisin hakemaan lisää.

Kaipaatko sisältöä sivuillesi? Haluatko päästä alkuun tai saada lisätietoja? Ota yhteyttä niin autan sinua mielelläni.

Oma kokemukseni sisällöistä alkoi vuonna 2005, jolloin aloitin bloggaamisen. Vuonna 2007 siirsin blogin omalle domainilleni. Nykyisin ko. blogia kirjoitan harvemmin ja muutoinkin sen sivusto on uudelleenmietinnän alla. Ollut jo pitkään.
Muita sisältöjä olen tuottanut mm. Sinkkutapahtumille ja kirjoittanut satoja artikkeleita sinkkuuteen liittyen vuodesta 2018 ja sitä ennen vuodesta 2015 lähtien toiselle sinkkualustalle vuoteen 2018 asti.

Scroll to Top
Saat vinkkejä n. kerran kuukaudessa

Liity listalle

Liity postituslistalle ja saat ajankohtaiset vinkit, erikoistarjoukset sekä inspiroivat valmennusideat suoraan sähköpostiisi – IT-tuesta henkilökohtaiseen kasvuun!